In de wereld van online winkelen is de checkout-ervaring een onmisbaar onderdeel van het succes van een e-commerce platform. Eén van de meest voorkomende debatten in het domein van de gebruikerservaring (UX) is de keuze tussen een “multi-step” en “one-page” checkout. In 2022 switchte het tassenmerk Bellroy van een multi-step naar een one-page checkout. Het resultaat? 27% meer conversie. Overstappen naar een andere checkout kan dus veel impact hebben. Wij zetten de voor- en nadelen voor je op een rij, zodat jij een betere keuze kan maken welke van de 2 checkouts bij jouw e-commerce past.
Multi-step checkout: nauwkeurig en overzichtelijk afrekenen
Een multi-step checkoutproces leidt de klant door verschillende pagina’s om een aankoop te voltooien. Dit type checkout verdeelt de stappen die nodig zijn om een aankoop af te ronden over meerdere pagina’s of secties.
Voordelen:
- Nauwkeurigheid en monitoring: Klanten kunnen door de stap-voor-stap benadering secuurder afrekenen. Ook is het monitoren van het uitstap moment nauwkeuriger.
- Informatieverzameling: er is meer mogelijkheid tot het verwerven van data. Bijvoorbeeld het onlinegedrag van klanten op de checkout pagina’s.
- Up- & cross-selling: Door de verdeling van stappen kunnen e-commerce platformen mogelijkheden benutten voor up- en cross-selling. Dit kan leiden tot een verhoging van de gemiddelde bestelwaarde. Klassieke cross-sells zijn sokken bij een broek en kabels bij een TV.
Nadelen:
- Verlies van Momentum: door de vele stappen kan de klant momentum verliezen tijdens het afrekenen. Hierdoor kan hun enthousiasme om de aankoop te voltooien verminderen.
- Toename van afleiding: Het duurt langer om de aankoop te voltooien, wat de kans op afleiding vergroot. Dit kan uiteindelijk leiden tot het niet voltooien van de aankoop.
- Onderhoud en optimalisatie: Het onderhouden en optimaliseren van een multi-step checkout-proces vereist meer tijd en middelen, wat de kosten kan verhogen.
One-page checkout: beknopt en efficiënt afrekenen
In tegenstelling tot multi-step checkouts, vraagt de one-page checkout de klant alle informatie op één pagina invullen om een aankoop te doen. Dit type checkout kenmerkt zich door alle informatie van de klant op een enkele pagina in te laten vullen.
Voordelen:
- Snelle Afhandeling: Het biedt een snelle en efficiënte afhandeling van het payment proces. Alles wordt op één pagina afgehandeld, waarbij de klant met slechts een paar klikken klaar is.
- Gestroomlijnd Proces: Het voorkomt verwarring bij het navigeren door het betaalproces. Dit verkleint de kans op afhaken.
- Minder Verlaten Winkelwagens: Klanten zullen minder snel een aankoop afbreken, en hun mandje leeg achterlaten.
Nadelen:
- Analytische Uitdagingen: Het is moeilijker om te analyseren waar klanten afhaken tijdens de betaling, omdat alle stappen op één pagina worden samengevoegd.
- Minder Flexibiliteit: Voor complexe checkout info kan de one-page minder flexibel zijn.
- Tragere Laadsnelheid: De laadsnelheid kan trager zijn bij een one-page checkout. Met name als er veel informatie en functionaliteit op één pagina wordt gepresenteerd.
Welke checkout kies jij?
De keuze tussen een multi-step of one-page checkout is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type producten dat je verkoopt, het gedrag van jouw klanten en de doelstellingen van jouw e-commerce platform. Ons advies om erachter te komen welke het beste voor jouw bedrijf werkt, is door middel van A/B-testen, zodat je beide varianten kan toetsen.